Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Wie staat er voor de klas?
Authors: ---
ISBN: 9053509321 Year: 2000 Volume: *4 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over leraren bestaan nogal wat stereotiepe beelden en vooroordelen. Beroemde schrijvers hebben enkele prototypen heel bekend gemaakt en cabaretiers hebben gemakkelijke successen geoogst met het uitbeelden van typetjes uit het onderwijs. Wie staat er voor de klas ? rekent af met een groot aantal van die stereotypen en karikaturen en schetst een evenwichtig -toch boeiend -beeld van deze beroepsgroep. Allerlei facetten van het leven en werk van docenten worden belicht. Het boek bespreekt eerst de arbeidssatisfactie, demotivatie en taakbelasting. Het onderwijs stond immers onder grote druk en werd getroffen door ingrijpende beleidswijzigingen. Dan wordt ingegaan op het normenen waardenpatroon van docenten, de religiositeit van docenten, hun ideeën over de zin van het leven en hun politieke houding. Op het vlak van de politieke voorkeuren en opinies bij voorbeeld is er sprake van een belangrijke evolutie. Ook is onderzocht hoe actief docenten deelnemen aan culturele activiteiten. Op dit gebied blijken ze veel actiever dan de rest van de bevolking. Anderzijds verschillen docenten op dit punt onderling sterk. Dit boek is uiteraard van belang voor allen die betrokken zijn bij het docentschap: de docent zelf, de opleider en begeleider van docenten, onderzoeker, beleidsmedewerker, ouder van schoolgaande kinderen. (Bron: www.maklu.be)


Book
Maar het gaat om de leerling : ontwikkelingen in het basisonderwijs onder de loep
Authors: --- ---
ISBN: 9032922289 Year: 2005 Publisher: Enschede Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat over basisonderwijs en over ontwikkelingen die zich daar afspelen. De auteurs roeren een aantal thema's aan die gegroepeerd kunnen worden om vragen als: - waarover gaat basisonderwijs eigenlijk, of waarover zou het kunnen of misschien wel moeten gaan? - hoe gaan we tegenwoordig met kinderen om in de basisschool en wat is hun rol en inbreng precies? - hoe kunnen we nog beter dan we al doen het onderwijs zo organiseren en inrichten dat leerlingen er optimaal van profiteren en hoe maken we dat zichtbaar voor anderen? - wat is de betekenis van leraren in de hedendaagse basisschool en is hun rol nog zo als die altijd was?De auteurs beschrijven en signaleren en ontkomen hier en daar niet aan een persoonlijk accent. Dit beeld van thema's in basisonderwijs is het resultaat van literatuurstudie, gesprekken met en observaties van betrokkenen bij en in basisscholen. Het boek sluit af met een slotbeschouwing en een literatuuroverzicht.

Ingewikkelde ontwikkeling : opvoeding en onderwijs in relatie tot maatschappij en cultuur
Author:
ISBN: 9033445204 Year: 2000 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt kritisch gereflecteerd over de interactie tussen enerzijds opvoeding en onderwijs en anderzijds maatschappij en cultuur. Centraal staat de stelling dat menselijke ontwikkeling verwikkeld is in allerlei netwerken van relaties. Om deze stelling te toetsen wordt een globaal overzicht gepresenteerd van de meest gezaghebbende theorieën en onderzoeksresultaten van 1960 tot heden. Tegelijkertijd worden herhaaldelijk kritisch vragen gesteld bij de vooronderstellingen van die inzichten en onderzoeksresultaten.


Periodical
Delta : tijdschrift voor hoger onderwijs.
Authors: ---
ISSN: 17806941 Year: 2004 Publisher: Brugge Die Keure.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by