Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Over leraren bestaan nogal wat stereotiepe beelden en vooroordelen. Beroemde schrijvers hebben enkele prototypen heel bekend gemaakt en cabaretiers hebben gemakkelijke successen geoogst met het uitbeelden van typetjes uit het onderwijs. Wie staat er voor de klas ? rekent af met een groot aantal van die stereotypen en karikaturen en schetst een evenwichtig -toch boeiend -beeld van deze beroepsgroep. Allerlei facetten van het leven en werk van docenten worden belicht. Het boek bespreekt eerst de arbeidssatisfactie, demotivatie en taakbelasting. Het onderwijs stond immers onder grote druk en werd getroffen door ingrijpende beleidswijzigingen. Dan wordt ingegaan op het normenen waardenpatroon van docenten, de religiositeit van docenten, hun ideeën over de zin van het leven en hun politieke houding. Op het vlak van de politieke voorkeuren en opinies bij voorbeeld is er sprake van een belangrijke evolutie. Ook is onderzocht hoe actief docenten deelnemen aan culturele activiteiten. Op dit gebied blijken ze veel actiever dan de rest van de bevolking. Anderzijds verschillen docenten op dit punt onderling sterk. Dit boek is uiteraard van belang voor allen die betrokken zijn bij het docentschap: de docent zelf, de opleider en begeleider van docenten, onderzoeker, beleidsmedewerker, ouder van schoolgaande kinderen. (Bron: www.maklu.be)
Continuing education --- Sociology of education --- Netherlands --- 450.7 --- Arbeidsverhoudingen --- Burn-out --- Klassenmanagement --- Leraren --- Onderwijs --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Cultuurparticipatie --- Taakbelasting --- Waarden --- 032162.jpg --- Lerarenberoep --- 750 Onderwijspersoneel --- #A0107A --- Opleiding en bijscholing
Choose an application
Dit boek gaat over basisonderwijs en over ontwikkelingen die zich daar afspelen. De auteurs roeren een aantal thema's aan die gegroepeerd kunnen worden om vragen als: - waarover gaat basisonderwijs eigenlijk, of waarover zou het kunnen of misschien wel moeten gaan? - hoe gaan we tegenwoordig met kinderen om in de basisschool en wat is hun rol en inbreng precies? - hoe kunnen we nog beter dan we al doen het onderwijs zo organiseren en inrichten dat leerlingen er optimaal van profiteren en hoe maken we dat zichtbaar voor anderen? - wat is de betekenis van leraren in de hedendaagse basisschool en is hun rol nog zo als die altijd was?De auteurs beschrijven en signaleren en ontkomen hier en daar niet aan een persoonlijk accent. Dit beeld van thema's in basisonderwijs is het resultaat van literatuurstudie, gesprekken met en observaties van betrokkenen bij en in basisscholen. Het boek sluit af met een slotbeschouwing en een literatuuroverzicht.
772 Basisonderwijs --- 470 --- Basisonderwijs --- Kwaliteitszorg --- Leerlingen --- Nederland --- Onderwijsvernieuwing --- 070893.jpg --- Basisonderwijs ; Nederland --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Leraren --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Leerdoelen --- Lerarenopleiding --- Onderwijsfilosofie --- Leerling --- Leraar --- Leerdoel --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Directie --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie --- Literatuur
Choose an application
In dit boek wordt kritisch gereflecteerd over de interactie tussen enerzijds opvoeding en onderwijs en anderzijds maatschappij en cultuur. Centraal staat de stelling dat menselijke ontwikkeling verwikkeld is in allerlei netwerken van relaties. Om deze stelling te toetsen wordt een globaal overzicht gepresenteerd van de meest gezaghebbende theorieën en onderzoeksresultaten van 1960 tot heden. Tegelijkertijd worden herhaaldelijk kritisch vragen gesteld bij de vooronderstellingen van die inzichten en onderzoeksresultaten.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Handboeken en inleidingen. --- onderwijssociologie --- Objectives of teaching --- Developmental psychology --- Educational psychology --- 450.42 --- Democratisering van het onderwijs --- Gezinsopvoeding --- Onderwijskunde --- Pedagogiek --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Rendement --- Schoolorganisatie --- Waardevorming --- onderwijs --- onderwijskunde --- opvoeding --- Onderwijs en maatschappij --- 111518.jpg --- 450.4 --- Cultuur --- Maatschappij --- Onderwijs --- Westers --- Academic collection --- #PBIB:2000.1 --- #PBIB:gift 2000 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:37H0 --- 37.012.5 --- 37.013 --- 700 Pedagogie --- #A0006A --- 37.012.5 Vergelijkende opvoeding. Comparatieve pedagogie --- Vergelijkende opvoeding. Comparatieve pedagogie --- 37.013 Pedagogiek --(algemeen) --- Pedagogiek --(algemeen) --- Onderwijssociologie --- (zie ook: Pedagogiek) --- (zie ook: Onderwijskunde) --- 37 --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Pedagogie --- 37.013 Pedagogy --- Pedagogy
Choose an application
higher education --- accreditatie --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Enseignement supérieur et universitaire --- Hoger en universitair onderwijs --- Législation scolaire --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsrecht --- Politique en matière d'enseignement --- Périodiques --- Tijdschriften --- 378.4 <493> --- 378.4 <493-17> --- 378.4 <05> --- 780 Hoger onderwijs --- 378 --- onderwijs --- tijdschriften --- LO --- 489.3 --- Hoger onderwijs --- Hoger onderwijs buiten de universiteit --- Onderwijs --- Onderzoek --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Tijdschriften SAW --- abonnementen --- hoger onderwijs --- onderwijsbeleid --- 489 --- Universiteiten--België --- Universiteiten--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Universiteiten--Tijdschriften --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Politiek, wetgeving en organisatie (hoger onderwijs) --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Hoger onderwijs; algemeen --- (zie ook: teleonderwijs) --- Periodicals --- 378.4 <05> Universiteiten--Tijdschriften --- 378.4 <493-17> Universiteiten--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 378.4 <493> Universiteiten--België --- tijdschriften. --- Tijdschriften.
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|